Pelsdierhouders

24 09 2007

In het kader van mijn maar niet eindigende strijd tegen bont (spijtig genoeg) heb ik de website doorgenomen van de Belgische Federatie van Pelsdierhouders, beter bekend als BEFFA.

Net zoals op de beruchte site slimbontje werd ik bestookt met vage veronderstellingen, vanzelfsprekendheden en cijfermateriaal dat domweg uit de lucht komt gevallen. Vrijwel geen referenties of bronnen dus, zoals gewoonlijk.

Net zoals bij slimbontje zal ik mij de moeite nemen om het beste van het beste uit deze ‘prachtige’ site te nemen en er mijn welbesproken mening eens over te geven, want dat doe ik toch zo graag.

Ik ben een fan van F.A.Q. ’s wegens veel te veel tijd met software paketten en de gebruikelijke troubleshoots door te brengen, dus klikte ik eerst en vooral hierop. En wederom zakte mijn kin dieper en dieper van verbazing tijdens het lezen van dit prachtig staaltje schrijfkunst.

Een fascinerende en veelzeggende quote:

De nertsenhouderij ontleent zijn bestaansrecht aan de vraag naar pelzen. Van oudsher dragen mensen bont. Naast bont als restproduct (bijvoorbeeld van schadelijke muskusratten) of als bijproduct (bijvoorbeeld van de vleesindustrie zoals koeienhuiden of schapenvachten) worden nertsen speciaal op boerderijen gehouden voor hun pels.

Bont als restproduct, zoals de muskusratten. Juist ja, ik krijg een flashback naar dit artikel
Hoe zou dat nu komen? Het bont van de muskusratten wordt niet gebruikt, het zou trouwens nogal moeilijk zijn aangezien je een wintervacht nodig hebt om een bontjas te maken. De meeste ratten worden namelijk gevangen in de lente en zomer voor zover mijn geheugen mij dient.

Ook frappant is dat ‘het bestaansrecht’ afkomstig is van de vraag. Dat klopt dus alleen maar als je er economisch gezien naar kijkt. Als je er naar kijkt vanuit een ethische optiek kan je wel heel gemakkelijk tot andere conclusies komen.
En terwijl we toch bezig zijn: Koeienhuiden noemt men doorgaans leer. En dit komt nu eens daadwerkelijk van de vleesindustrie. In tegenstelling tot bont, waar dieren alleen maar lijden voor een puur luxeproduct.

Nertsen zijn vleeseters. Zij eten dan ook restproducten uit de pluimveesector en visverwerkende industrie. Aan dit slachtafval voegt de voerfabrikant granen, eiwitten, vitaminen en mineralen toe zodat de nerts in topconditie blijft. Jaarlijks verwerkt de nertsenhouderij duizenden ton slachtafval. De nertsenhouderij draagt zo bij aan een efficiënte verwerking van het slachtafval.

Een kleine bedenking: misschien moeten er eiwitten, vitaminen en mineralen toegevoegd worden omdat puur slachtafval vrijwel geen voedingswaarde heeft en die dieren anders omvallen waar ze zitten. Dat dit een efficiënte verwerking is van slachtafval betwijfel ik. Je kan dit slachtafval evengoed gebruiken in tal van andere zaken, en een overschot van afval zal er altijd zijn waar we geen weg mee weten. Met het vlees van de dode nertsen wordt trouwens ook niets aangevangen, men noemt dat doorgaans ‘afval’. De enige echte logische oplossing is minder vlees consumeren en dus minder dieren slachten. Zou stukken beter zijn voor het milieu.

Om het milieu te ontzien, is een speciaal mestsysteem ontwikkeld. Nertsen mesten van nature altijd achter in de kooi. De mest valt door de kooi op een mestband of in een mestgoot. Vandaar wordt de mest automatisch afgevoerd naar een mestput.

Ik vraag mij af waar ze aan het stuk gaan komen waar wordt uitgelegd dat ze het milieu ontzien. So what dat de mest terechtkomt in een mestput. Waar gaat die mest naartoe als ze vol zit? Wat ga je daar in godsnaam mee aanvangen als ik vragen mag? We hebben nu al een prachtig mestoverschot, laten we er nog een schepje bovenop doen.
Ergens anders op hun site heb ik nog dit hierover gevonden:

Deze mest is uitermate geschikt als (kunst)mest voor landschapsonderhoud en bloementeelt.

Eerste opmerking: als de mest puur van de nertsen komt is het geen kunstmest
Tweede opmerking: We hebben al meer dan genoeg mest, bemesting is geen probleem. We weten niet eens meer waar we er nog mee naartoe moeten. Dit is gewoon surrealistisch.

Behalve eten, drinken en het verslepen van voer- en nestmateriaal brengt de nerts de dag voornamelijk door met slapen en spelen. Ook is het verzorgen van haar jongen en het verzorgen van de pels een dagelijkse bezigheid. De pels blijft zo keurig schoon.

Ze leven blijkbaar in het paradijs op aarde. Wel, in de natuur legt zo een dier kilometers en kilometers af, heeft een enorm territorium en zit bijna niet stil. De dagdagelijkse bezigheden van deze nersten bestaat uit onder andere ‘nestmateriaal’ verslepen in hun kleine kooi. Dus als ik het goed begrijp versleurt dat beest wat takjes en stro hele dagen? Als ze dat al hebben ten minste. Dat ze de godganse dag liggen te slapen is trouwens ook geen positief teken, aangezien zo een dieren van nature bijna nooit stilzitten.

Ook steeds meer popidolen en topmannequins laten zich verleiden door dit prachtig natuurproduct.

Inderdaad, en stuk voor stuk prachtige rolmodellen zoals partygirl Britney Spears die aan de drugs zit en Naomi Cambpell die graag haar medewerkers een oelewapper verkoopt. Ik krijg direct zin om te worden zoals hen en een bontjas te kopen. NOT

In de loop van 2002 wordt in samenwerking met het kabinet van Dierenwelzijn een wetsvoorstel ingediend op basis van de aanbevelingen van de Raad van Europa en krijgen de pelsdierenhouders van de

In de loop van…wordt… Ik ben blij om te zien dat ze hun site zo vaak updaten.

In België werken ongeveer 500 medewerkers fulltime en parttime in de bontsector.

Dit hoor ik ook wel vaker in de media. Ik vraag mij alleen af hoe ik kan verifiëren dat er effectief 500 mensen werken in de Belgische bontsector. (Voor zover die bestaat) Je moet niet zomaar getallen en cijfers geven, je moet ook aantonen waar je ze vandaan haalt.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Maar ik heb al genoeg geschreven. Ik hoop dat iedereen die dit leest beseft dat de bonthandel in feite geen poot heeft om op te staan. Dat wordt ook duidelijk als je hun sites en de verdediging van hun sector leest. Het is tijd dat bont verdwijnt. De dieren en het milieu zullen er wel bij varen!

Acties

Information

2 responses

9 10 2009
jackyseven

Aan alle vegetariers en veganisten; OK
Voor de rest; bont is een mooi materiaal, in alle landen om ons heen wordt veel bont gedragen. Gelukkig in Nederland ook steeds meer. Ga je eens lekker druk maken over MENSEN-rechten. Nu gaat over een paar jaar het verbod op nertsfokkerijen van kracht. Mooie ambachtelijke bedrijven die staan voor een sterk export-product. De vraag blijft even groot, dus komt de nerts uit andere landen, waar men nog nooit van dieren rechten heeft gehoord…
Ik ben een designer, en ik heb het vaak koud. Bovendien vind ik bont een mooi materiaal. Een biefstuk gaat door het toilet, maar een mooie bontjas blijft altijd bestaan.
Ik ben zeker ook vor her recyclen van bont, ik heb de jassen van mijn overgrootmoeder tot fantastische hedendaagse mode omgetoverd.
Het gaat mij meer om de hypocrytie; als het aaibaar is, is het ineens zielig?!

Leg het mij maar eens uit….

Jacky

14 10 2009
oneandonlyhypnos

Dus we mogen niets zeggen over dierenleed omdat er mensenleed is? We mogen ons enkel druk maken om mensenrechten? Dat is niet erg logisch. Als iemand straks een kat doodtrapt kan die dat ook doodleuk zeggen: hou u bezig met mensenrechten…met andere woorden: laat mij maar lekker doen waar ik zin in heb. Juist ja…

Heel wat mensen zijn tegen bont omdat het een overbodig, wreed luxeproduct is waar zowel dierenrechtengroepen als dierenwelzijsgroepen (zoals de RSPCA) tegen zijn. Voeding of dierenexperimenten liggen best wel een stuk ingewikkelder als bont.

Zeggen dat bont mooi zou zijn is niets meer dan een puur estethisch subjectief argument. Dat zegt mij niet veel…

Er komt nu al bont uit china met bakken op de markt via bontkraagjes. Zo goedkoop mogelijk bont is nodig namelijk als je het betaalbaar aan een breed publiek wil brengen. Gebeurt met alle producten, ook met bont. En we weten wat daar gebeurt in china…hoewel de bont industrie nog steeds beweerd dat dit ook allemaal leugens zijn en dierenwelzijn ‘ernstig wordt genomen’ in china. Mensen die dat natuurlijk geloven kunnen evengoed geloven in de paashaas of sinterklaas.

Het verbod op nertsenfok vind ik prachtig en dergelijke initiatieven worden nu ook genomen in scandinavische landen waar ook heel wat wanpraktijken aan het licht zijn gekomen binnen de bontindustrie de laatste maanden.

Geef een reactie

