slim bontje Phaedra Hoste: update

24 09 2007

Sinds mijn laatste post in verband met slim bontje en Phaedra Hoste, heb ik nog wat verder de wereld der bontjassen verkend. Tijdens mijn zoektoch viel ik andermaal van de ene verbazing in de andere, hoe kan het ook anders? Er bestaat al enige tijd een nederlandstalige site genaamd proficiatslimbontje

Hier krijg ik uiteraard weer ongeveer hetzelfde caliber van informatie tot mijn beschikking, zonder enige bronvermelding. Je krijgt andermaal weer een heel algemene uitleg over mode en maatschappelijk bewustzijn en uiteraard halen ze weeral voeding en pure luxeproducten zoals bont door elkaar. Maar daar gaat het nu niet over.

Vaak wordt beweerd dat bont ecologisch verantwoord is en op die sites wordt nota bene beweerd dat heel wat bont van ‘plaagdieren’ afstamt. Dit wordt zowel beweerd op de belgische site slimbontje.be als op de hierboven vermelde Nederlandse site. Vreemd genoeg wordt toch de verkeerde indruk gewekt op de site slimbontje en vreemd genoeg is de tekst vrijwel identiek. Deze tekst kunnen we hier terugvinden.

Het overgrote deel van alle in het wild gevangen dieren, is het gevolg van plaagbestrijding en natuurregulatie. De vachten worden door de bontbranche gebruikt als restproduct. In Nederland worden jaarlijks door de overheid 450.000 muskusratten gevangen vanwege de schade die zij aanbrengen aan dammen en dijken. Hun wintervacht is van uitstekende kwaliteit, maar de vachten worden helaas nu vernietigd. Elders op de wereld zijn vele vergelijkbare vormen van plaagbestrijding, waarbij de vachten kunnen worden gebruikt. Zoals bijvoorbeeld muskusrattenbont uit diverse staten in de VS.

U kunt exact dezelfde bewoordingen terugvinden op slimbontje, maar één cruciale zin werd weggelaten. Namelijk deze:

Hun wintervacht is van uitstekende kwaliteit, maar de vachten worden helaas nu vernietigd.

Deze zin ontbreekt volledig op het moment dat ik dit schrijf op de site slimbontje.be
Hierdoor zou de indruk kunnen ontstaan natuurlijk dat bont van tijdens plaagbestrijding gedode muskusratten in Nederland wel gebruikt zou worden voor de mode industrie. Ik vind dit toch wel zeer frappant…

Ik heb dan ook nog wat verder gezocht online omtrent bont van muskusratten en vond hierbij dit interessant artikel op bontvoordieren.

Ik geef nog enkele korte quotes hieronder uit het artikel, via de link kan u het volledig lezen.

De bestrijdingsdienst van muskusratten wil niet in verband gebracht worden met commerciële bontbelangen. Zij vinden het heel gevaarlijk om plaagbestrijding te vermengen met de commerciële belangen van de bonthandel.

Een effectieve muskusratbestrijding sluit dus het commercieel verhandelen van de pelzen uit.

Acties

Information

Geef een reactie

