Slimbontje update: nog eens… Ik hou niet van madammen met een bontjas

27 09 2007

Ik heb besloten om vandaag nog eens in mijn pen te kruipen en eens te kijken wat ik nog allemaal kon vinden van ‘waarheden’ op de slimbontje site waar Phaedra Hoste als dierenvriend, vegetariër en bontdraagster prijkt op iedere pagina…

Vandaag is de fabeltjeshoek aan de beurt. En ik moet eerlijk zeggen dat ik andermaal niet veel nieuws ben tegengekomen. Behalve vage argumentaties, vaak niet gestaafd en uiteraard de bewering dat alles wat er geschreven wordt de ongezouten waarheid is en u zichzelf zo kan informeren.

Als we zouden proberen elk product te elimineren dat niet absoluut noodzakelijk is voor ons overleven, dan zou er niet veel overblijven. Voor de echte vegetariër is vlees een frivole ‘luxe’. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met lederen schoenen? Zijn bier en wijn nu echt levensbehoeften? Hop en druiven worden tenslotte geteeld op land dat eens de leefomgeving van een groot aantal in het wild levende dieren was. Veel meer dingen kunnen als luxe gezien worden: vakantiereizen

Wat mij spontaan te binnenvalt bij het lezen van de eerste passage: Voor de ‘echte vegetariër’ gaat het er hem niet om dat vlees zogenaamd een luxe is, want dat is het niet. Vlees is voeding en dus geen luxeproduct. Het gaat erom dat we ook anders kunnen leven – namelijk als vegetariër of veganist – waardoor er geen dieren hoeven te lijden of te sterven voor een stuk vlees. Maar dat is nog steeds niet hetzelfde als bont. Bontjassen zijn niets meer of minder dan luxeproducten. Wie twijfelt aan de definitie van een luxeproduct kan altijd een woordenboek raadplegen.

Het leer van schoenen komt ten minste van dieren die geslacht zijn voor vlees en die vaak wel wat meer ruimte hadden dan de nertsen. Zeker als het over koeien gaat. Voor bier en wijn hoeven geen dieren de kop ingeslagen te worden om het eventjes cru te zeggen en voor de rest is het al naast de kwestie. Het gaat er hem niet om geen dierenleed meer te hebben, maar het proberen te beperken. Ergens moeten er grenzen zijn aan wat we doen met dieren en die zijn er nu niet. En dat kan moeilijk ontkend worden. Wat je ook teelt of produceert er zal altijd vervuiling zijn, mensenleed en dierenleed. Dat wil daarom niet zeggen dat ik carte blanche heb om uit te spoken wat ik wil. Dit is niets meer dan een rookgordijn opwerpen.

De bonthandel stelt er een eer in erg duurzame, natuurlijke producten van uitzonderlijk hoge kwaliteit te leveren.

Dit komt op mij eerder over als een reclameslogan, dan een feit dat aangetoond wordt. Misschien ligt het aan mij omdat ik – als ik hen moet geloven – een extremist ben die geen vlees eet. Of misschien niet…

Uit onafhankelijk onderzoek naar de opinie van het publiek hierover blijkt dat mensen vinden dat het ethisch verantwoord is dieren te kweken, zolang er voldoende rekening gehouden wordt met hun welzijnsnoden.

Welk onderzoek? Wat was de normgroep? Wat waren de vragen? Hoe zag de vragenlijst eruit? Welke bronnen hebben ze geraadpleegd? Is dat teveel gevraagd misschien?

De meeste aanvallen op de bontsector komen van bewegingen die strijden voor de dierenrechten. Dat zijn organisaties die de mening toegedaan zijn dat je dieren niet mag gebruiken voor voeding, kleding of medisch onderzoek.

Dit is ook niet correct. Veel gewone burgers zijn uiteraard ook tegen bont. En wat dierenrechten betreft. Zo éénduidig ligt dat niet, maar daar verwijs ik u voor naar mijn Dierenbevrijdingsblog

Pels wordt o.a. in onze streken verwerkt tot duurzame, warme kledij. Het kost veel meer, maar daardoor wordt het door de kopers en dragers met meer respect behandeld dan hun andere kledij en bovendien gaat het veel langer mee.

Ik krijg persoonlijk weer het gevoel dat het eerder reclame is dan informatie.

En verder wordt er totaal naast de kwestie kinderarbeid bij betrokken. Dit is gewoon absurd naar mijn mening. Het is niet omdat je een broek van katoen draagt, dat hiervoor automatisch kinderen worden uitgebuit. En om als oplossing voor het kinderarbeid bont aan te prijzen vindt ik op zich al heel ver gezocht en opzienbarend. Kinderarbeid moet de wereld uit, maar je kan moeilijk alle kleding van polyester, katoen en ga zo maar door de wereld uit bannen. En als bont wordt ingevoerd of bontkledij wordt gemaakt weet je ook niet in hoever dit kinderarbeid vrij is. Net zoals bij alle kleding.

Tot het bewijs van het tegendeel is bij geen enkel dier vastgesteld dat het een dergelijke hoge graad van zelfbewustzijn heeft dat het over de eigen toekomst kan nadenken. Als een dier dat niet kan dan kan het de dood ook niet ervaren als een bedreiging van die toekomst en is het van geen belang voor haar welzijn vanuit haar standpunt bekeken.

Hierover zal ik in de toekomst een bijdrage over schrijven op de dierenbevrijdingsblog, maar om toch al even een wat genuanceerder beeld te geven dan de bonthandel:

Dieren met een besef van de toekomst

Professor Nicky Clayton said, “The western scrub-jays demonstrate behaviour that shows they are concerned both about guarding against food shortages and maximising the variety of their diets in the future. It suggests they have advanced and complex thought processes as they have a sophisticated concept of past, present and future, and factor this into their planning.”

Over de chinese bonthandel en de verschrikkelijke beelden die hierover te vinden zijn op het net schrijf ik binnenkort hier nog wel een aparte bijdrage. Tot dan wil ik jullie gewoon nog even een prachtig stukje muziek meegeven dat wel passend is voor deze blog :

Vandaar ook die titel…

Acties

Information

One response

14 01 2010
Jacqueline

Ik ben zelf ook vegetarier en lid van de bont voor dieren in Nederland.
Mensen komen inderdaad altijd met de domme opmerkingen : waarom is vlees eten wel geaccepteerd en bontjassen niet.
Ik heb daar denk ik ook wel een simpele beredenering voor.
Namelijk dat er voor 1 bontjas 30 tot 60 nertsen vergast moeten worden.
Van 1 koe komen vele kilo’s vlees waar vele gezinnen van kunnen eten.
Diervriendelijke groetjes
Jacqueline

Geef een reactie

