Chinese bonthandel

29 09 2007

Zoals ik in mijn laatste post beloofd had, kom ik nu even terug op de opmerkingen die werden gemaakt op slimbontje betreffende de beelden die circuleren van de Chinese bonthandel. Het hoeft u als lezer niet te verbazen dat ik niet zomaar slik wat ze schrijven en kritisch kijk naar hun uitleg.

Er leven in China ca. 1,3 miljard mensen en steeds meer daarvan kunnen zich bont veroorloven (al is het maar een randje aan een anorak of een muts). Iemand die, zelfs in China, op enige serieuze schaal een bontfarm zou uitbaten, zal de dieren echt niet openbaar en op een tergend gruwelijke manier slachten. Al is het maar omdat dit totaal inefficiënt en gevaarlijk is. Beeldt u eens in welke felle reacties dieren die men levend vilt – terecht – zullen hebben ten aanzien van de persoon die dat probeert. Dat dit in China überhaupt nog gebeurt, al is het op kleine schaal, is erg betreurenswaardig.

Of het nu inefficiënt is, of gevaarlijk kan best zijn. Maar het is uiteraard daarom niet dat het verkeerd is. Het is gewoon wreed en onethisch. Wat die felle reacties betreft: dat kunnen we inderdaad zien op de beelden. En er zijn veel beelden van, als er veel verschillende beelden bestaan is het geen uitzonderlijk geval meer.

En uiteraard moeten we ons beter voelen met de statement dat dit bont bedoelt is voor de binnenlandse markt van China. Waarna we op het einde van het artikel doodleuk kunnen lezen dat als het toch wordt geïmporteerd in België, het alleen aan goedkope jassen zou hangen. Vreemd, ik wist niet dat België behoorde tot de binnenlandse markt van China.

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de Chinese bonthandel en er weet ik hoeveel sites bij sleuren, maar ik zal mij beperken tot het posten van enkele van deze ‘uitzonderingen’.

Blijkbaar rijden ze zelfs met de katten en honden door de straten Zo low profile en uitzonderlijk lijkt het me toch niet op het eerste zicht. Is uiteraard maar mijn eigen mening.

Big business in China

Ik zal in de nabije toekomst dieper ingaan op de Chinese bonthandel en hoe het nu zit met kattenbont, hondenbont, chinees bont dat hier op de markt komt en de zogenaamde dierenwelzijnsnormen die in China bestaan. Wel, eigenlijk hebben ze niet eens een echte dierenwelzijnswetgeving dus het zal niet veel voorstellen. En mensenrechten zijn daar blijkbaar ook niet belangrijk in het Verre Oosten. Het zal iedereen wel duidelijk zijn dat er veel te zeggen valt over de Chinese bonthandel.

Acties

Information

Geef een reactie

