Deense bontkwekers aangeklaagd voor dierenmishandeling

3 11 2009

Deze post kan je ook terugvinden op mijn andere blog: dierenbevrijding en dierenrechten

Af en toe hoor ik wel eens iemand zeggen: ‘in de scandinavische landen doet men ten minste niet “emotioneel” over bont’. Het volledig misplaatste argument van ‘emotionaliteit’ ter zijde, klopt deze redening helemaal niet. Het is helemaal niet waar dat de scandinavische landen zoals Denemarken (waar grote bontactoren inderdaad gevestigd zijn) bont zomaar klakkeloos aanvaarden.

Recent heb ik hierover ook bericht op mijn engelstalige blog en op de vegansoapbox (waar ik gastblogger ben). Hier zijn de links naar mijn vorige bijdrages over de recente bontschandalen in de scandinavische wereld:

Hope for the future

Hier is dezelfde post over bont op de: vegansoapbox

nertsenkwekers aangeklaagd voor dierenmishandeling

Ik zal niet alles opnieuw herhalen op deze blog wat ik reeds elders heb geschreven, maar zal wel een korte samenvatting geven:

In Denemarken is er recent veel ophef geweest rond een documentaire (zowel voor als na het uitzenden). Dierenactivisten van Deense dierenrechtengroep Anima hebben in samenwerking met Deens televisiestation TV2 en het magazine ‘Extra Bladet’ onaangekondigd en in het geheim bezoek gebracht aan kwekerijen om een zo onvertekend mogelijk beeld te krijgen van de levensomstandigheden waarin de dieren leven die later omgetoverd worden tot bontkraagjes en jasjes in naam van de mode. Wat ze ontdekten was schokkend.

De bontindustrie kreeg wind van de zaak en heeft blijkbaar met man en macht geprobeerd om de uitzending van een documentaire hieromtrent op TV2 tegen te houden. Tot en met het zetten van grof geld op de hoofden van de dierenactivisten die de beelden genomen hebben. Een bounty dus zoals je wel eens in de films ziet en wat in de 19e eeuw nogal gebruikelijk was: wanted poster

Na de uitzending hebben de autoriteiten tientallen kwekers aangeklaagd wegens dierenmishandeling en beloven ze dit tot op de bodem uit te spitten. Ik ben benieuwd en zal deze zaak op de voet volgen (op mijn engelstalige en nederlandstalige blogs).

Eén pikant detail: de voorzitter van de vereniging van bontkwekers werd ook aangeklaagd.

Wat mij ook opvalt is dat landen zoals Noorwegen of Denemarken zogenaamd bij de beste landen zijn als het om bontproductie gaat. Er zou geen vuiltje aan de lucht zijn en het welzijn van deze dieren zou ‘uitmuntend’ zijn. De beelden geven een volledig andere werkelijkheid weer dan de mooie woorden van de bonthandel. Maar ja, als er beelden uitkomen die niet in het wereldbeeld van bepaalde actoren past, dan worden dierenactivisten zoals ik toch gewoon uitgescholden voor vegetarische/veganistische extremisten, terroristen en dieren extremisten. Kwestie van een eerlijk en volwassen debat te houden neem ik aan.

In Noorwegen kwamen enige tijd geleden al gelijkaardige beelden uit. Wie een beetje noors of deens kan (zoals ik dus), hier zijn enkele interessante sites:

Dierenrechten organisatie Anima: anti-bont acties

Beelden uit de Noorse bontindustrie: forby pels (ook in het engels)

Op de website van dyrs frihet (noorse actiegroep) kan je links terugvinden naar de Deense documentaire over de bontkweek: documentaire: project X

Op mijn eerder vermelde engelstalige blogposts kan je meer info vinden. Laten we hopen dat deze praktijken snel tot het verleden behoren. Er is toch reeds een lichtpunt aan de horizon. Ierland heeft recent het kweken van dieren voor bont verboden. Wanneer gaat België hierin volgen?

Acties

Information

Geef een reactie

